toon kaart
Delen op:

06. Heischans/'Dry Ghezusters'

In 1498 werd op de Vughtse Heide een galg gebouwd. Deze was bedoeld om de reizigers af te schrikken die naar 's-Hertogenbosch gingen. De galg was goed zichtbaar vanaf de weg (nu de Loonse baan). Dit was de belangrijkste verbindingsweg naar Breda en Antwerpen.

In 1629 was de Vughtse Heide een grote kale vlakte. Vlak bij deze plek liet Fredrik Hendrik een drietal redoutes (uitkijkposten) bouwen. De soldaten noemden deze redoutes de 'Dry Ghezusters'. De Heischans werd de 'moeder van de Dry Ghezusters' genoemd. Deze Heischans bevindt zich ten oosten van Lunet 2, ter hoogte van de fusilladeplaats. De schans was een belangrijk verdedigingswerk op de circumvallatielinie.

Wat was de circumvallatielinie? De Linie van Frederik Hendrik bestond uit twee linies. De buitenste was de circumvallatielinie van ongeveer 44 kilometer. Die bestond uit een ring van dijken, batterijen, schansen, redoutes (uitkijkposten), hoornwerken en waterwegen, om Spaanse ontzettingstroepen van buitenaf tegen te houden. De binnenste linie heette de contravallatielinie. Deze werd pas na de voltooiing van de circumvallatielinie aangelegd om de communicatie tussen de kampementen vlotter te laten verlopen, de stad te belegeren, de mensen te beletten de stad te ontvluchten en om het gebied kleiner te maken dat drooggemalen moest worden.

Op de noordelijkste redoute van de Dry Ghezusters werd na de capitulatie van 's-Hertogenbosch, in september 1629, een grote feesttent geplaatst. Van daaruit bekeek Fredrik Hendrik de uittocht van het Spaanse garnizoen. Behalve zijn gemalin Amalia van Solms, had hij ook een groot aantal edelen uitgenodigd. Onder wie de koning van Bohemen, de kroonprins van Denemarken, de hertog van Wittenbergh, en de voltallige Staten-Generaal. De minstens 1200 karren waarmee het Spaans garnizoen, zieken en de geestelijken de stad verlieten, waren geleverd door Frederik Hendrik. Hij stuurde zelfs militaire begeleiding mee tot aan Diessen richting Antwerpen.

 

Inschrijven voor de Nieuwsbrief

Ontvang altijd als eerste het laatste nieuws uit de linie!