toon kaart
Delen op:

14. Bossche Sloot

In 1397 is men begonnen met de aanleg van de Loonse Turfvaart naar ’s-Hertogenbosch die rond 1420 is voltooid. Deze vaart liep van de turfgebieden in Loon op Zand via Kaatsheuvel, Drunen en het Vlijmens Ven en vervolgens via de Bossche Sloot naar Engelen waar die in de Dieze uitkwam. De turf gestoken in de uitgestrekte moeren (veengebieden) bij Loon op Zand werden in Den Bosch op de markt gebracht. De turfvaart ging door tot 16...42. In de 15e en 16e eeuw vormde turf de belangrijkste energievoorziening van de stad.

De Bossche Sloot vervulde een héél belangrijke rol tijdens het beleg in 1629. Door de waterafvoer naar de stad af te snijden werden Dommel en Aa ten zuiden van de stad afgedamd en omgeleid. De waterafvoer ging toen voor een groot deel via de Bossche Sloot. De Bossche Sloot werd tegelijkertijd gebruikt voor de logistieke aanvoer vanuit Fort Crèvecoeur. Er hebben hier o.a. vele schepen gelegen met rijshout en takkenbossen voor de aanleg van de Hollandsche Dijk door de Gement. Nabij Engelen vond de overslag naar kleinere boten plaats. Er voeren ook kanoneerboten ter bescherming van deze belangrijke route.

Hiervoor moet de smalle en ondiepe vaargeul ongetwijfeld een stuk verbreed en uitgediept zijn. Waar het laatste stuk van de Bossche Sloot nu precies gelopen heeft, leidt af en toe tot discussie. Wie gelijk heeft, is in de huidige situatie moeilijk te achterhalen. Waarschijnlijk ligt het oude tracé deels onder de A59. Met het huidige fietspad langs de A59 waan je je in ieder geval weer even terug in de tijd van vóór de tachtigjarige oorlog. De Bossche Sloot vormde in ieder geval de grens tussen Holland en Brabant. Hiervan getuigt de grenspaal naast het fietspad langs de A59 ter hoogte van de Venkantbrug.

Terug naar overzicht «

Inschrijven voor de Nieuwsbrief

Ontvang altijd als eerste het laatste nieuws uit de linie!